Bildspel kan ej skapas, bild visas istället.

Skapande skola

Alla barn och unga har rätt att få kulturella upplevelser som vidgar deras vyer, ger perspektiv och förståelse för världen de lever i och som möjliggör för dem att påverka och förändra sina och andras levnadsvillkor.

De ska inspireras till och ges möjligheter att uttrycka sina tankar genom kultur och konst och utveckla sitt eget skapande. Barn och unga har rätt till konstupplevelser men också till att själva utveckla sitt språk, sin musikalitet och visuella och kroppsliga uttryckssätt. Kulturen ska vara en naturlig del av barn och ungas vardag och lärande.

Barns och ungas rätt till kultur är prioriterat i kulturpolitiken. Skapande skola är tänkt att stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. Målet är att eleverna ska få tillgång till kulturens alla uttrycksformer och att deras möjligheter till eget skapande ökar.

Katarina Taikon

Inspireras av Katarina Taikon

Katarina Taikon har kallats för Sveriges Martin Luther King. Vi känner henne som den som skrev böckerna som Katitzi. Filmen Taikon handlar om hennes liv och kamp för mänskliga rättigheter för romerna. Här kan du som är lärare och vill arbeta med frågor om fördomar och mänskliga rättigheter och romernas situation kostnadsfritt ladda ner handledningar och få information och inspiration.

Läs mer och ladda ned lärarhandledningar

Kulturcrew gör elever delaktiga

Hur kan vi göra elever mer delaktiga och involverade i kulturupplevelser och Skapande skola? För första gången i Sverige använder man modellen Kulturcrew för att undersöka detta. Det är sju kommuner i Skåne som tillsammans med regionala aktörer startar projektet i höst.

Läs mer om Kulturcrew

Barn som dansar. Foto: Scanpix

Skapande skola är uppskattad

Skolorna uppskattar Skapande skola som ett komplement till kommunens egna kulturinsatser för barn och unga i skolan. Det visar en utvärdering gjord på uppdrag av Myndigheten för kulturanalys, som blev klar tidigare i år. Kulturrådet har nu gjort en sammanställning av rapporten.

Läs sammanställningen

Giron Sámi Teáhters föreställning Bullá – min bästa ren Foto: Fredric Alm

Det samiska folkets och övriga nationella minoriteters kultur

Kulturrådet har sammanställt en vägledning till projekt inom Skapande skola som ska arbeta med det samiska folkets och övriga nationella minoriteters kultur. Vad säger lagar, förordningar och riktlinjer? Var finns mer hjälp att få?

Läs vägledningen

Omslag: Do Rights!

Ny bok om barns rätt till inflytande

Norden ska vara en region där barn och unga har inflytande över sin vardag. Till hjälp i det arbetet har Nordiska barn- och ungdomskommittén kommit med boken Do rights! Nordic perspectives on child and youth participation.

Läs mer och ladda ner boken

Barn som testar arkitektur. Foto: Scanpix.

Artikelserie om integrationsprojekt

Nu inleder Kulturrådet en artikelserie om integrationsprojekt på skolor runt om i landet. Under våren 2016 berättar vi löpande om Skapande skola-projekt som har nyanlända i fokus.

Läs mer om artikelserien

Händer. Foto: BM Järnström Lindell.

Många nyanlända får del av Skapande skola

Kulturrådet fördelar 170 miljoner kronor till professionell kulturverksamhet i skolan. I år omfattar ansökningarna 879 000 elever, en ökning med cirka sju procent jämfört med förra året. Många nyanlända får ta del av Skapande skola och de flesta skolhuvudmän har ett integrationsperspektiv i sina ansökningar.

Läs mer om fördelningen

Big Winds föreställning Knack Knack

Cirkus och dans till förskolebarn i Västerbotten

Alla barn mellan tre och fem år i Robertsfors får i veckan se en föreställning med kompani Giraff. Kompaniet består av två cirkusartister från Stockholm. Nästa vecka får samma åldersgrupp i Vilhelmina uppleva kultur. Barnen får se en färgstark dansföreställning av den professionella gruppen Big Wind från Göteborg. En vecka senare är Big Wind i Dorotea.

Läs mer om förskolesatsningen

Skapande skola-arbete i Växjö.

Skapande skola funkar för elever med funktionsnedsättning

Att arbeta med kultur ger mervärde för elever i behov av särskilt stöd. Personliga möten utan prestationskrav är en annan framgångsfaktor. Läs om hur sex skolor runt om i landet arbetar med Skapande skola tillsammans med elever med funktionsnedsättning.

Läs reportagen och tips på fördjupningsmaterial

Header logo