The Drumdancers. Foto: Leiff Josefsen, Toqqortat arf.

Med eldkonst och cirkus från Alby till Nuuk

Cirkusgruppen Circus Arts/Burnt Out Punks började med att drömma om en föreställning i ett grustag i Alby, fick pengar till ett nordiskt nätverk som växte till ett EU-projekt som kulminerade i den största utomhusshowen någonsin på Grönland.

– Det är den starkaste showen jag har varit med om att skapa. Jag har aldrig upplevt ett så unikt, roligt och i djupaste mening betydelsefullt projekt. För mig är det här första gången jag är med i ett projekt som så tydligt visar vilken direkt effekt kultur kan ha. På Grönland blev det så påtagligt, hur människor påverkas, säger Wille Christiani.

Circus Arts/Burnt Out Punks arbetar med en blandning av teater, cirkus och gatukonst, med eldkonst och pyroteknik som viktiga beståndsdelar.

– Det började egentligen med att vi efter elva års självfinansiering ville ta oss in i kulturbidragssystemet och började drömma om att skapa en större platsspecifik föreställning, i ett grustag i Alby. Däremot saknade vi en rejäl kassa för projektet.

Beviljat EU-stöd

Efter att ha fått avslag på sina projektansökningar i Sverige, bestämde de sig för att i stället formulera om projektet och söka pengar från Kulturkontakt Nord och Nordisk Kulturfond.

– Vi bildade först det nordiska nätverket Circus Effects Network runt konstformerna riggning och pyroteknik. Det bestod av vänner och kollegor från kompanier, teatrar och cirkusskolor i alla nordiska länder. Syftet var att utveckla allas egenart genom att byta kunskaper och erfarenheter. Vi ville också höja riggningsteknikens och pyroteknikens anseende inom scenkonstområdet. Vårt gemensamma slutmål blev att skapa en föreställning tillsammans med alla inblandade.

Medlemmarna kom från Akademiet For Utæmmet Kreativitet i Danmark, Salpaus utbildningscenter i Finland, Grenlands Friteater i Norge, Vesturport Teater på Island och Grönlands Nationalteater. När sedan tanken om att utvidga projektet och söka EU-medel kom även en spansk partner, Atempo Circ, in i projektet. 

– Till vår stora förvåning och glädje blev vår EU-ansökan beviljad. Med en sorts skräckblandad förtjusning insåg vi att det bara var att satsa allt och söka de sista bidragen för att få projektet i hamn, berättar Stina Holmberg, en erfaren teaterproducent, som redan från början hade tagits in som stöd i ansökningsarbetet.

Den samlade budgeten för projektet har blivit 280 000 euro, varav 58 170 euro i EU-stöd från EU:s kulturprogram. Under ett par års tid genomfördes workshops i riggning, pyroteknik och cirkus, seminarier, studieresor och föreställningar i alla sex medverkande länder.

Stärkt nätverk

I augusti 2014 avslutades projektet med föreställningen Toqqortat som producerades med hjälp av alla inblandade i Grönlands huvudstad Nuuk. Den bygger på inuitisk historia, nutid och mytologi med teman som konflikten mellan modernisering och tradition, mellan natur och exploatering, och växthuseffekten, som är en högst aktuell fråga på Grönland. Grönländskt traditionellt berättande och maskdans mötte pyroteknik, innovativa luftriggning, is, eld, clown och cirkus.

– Under tre veckor sattes föreställningen ihop med hjälp av 22 influgna personer från övriga länder och 50 personer från Grönland, varav en del från lokala ungdomsorganisationer. Åtta tusen människor såg de två föreställningarna, vilket är halva Nuuks befolkning.

Genom projektet har nätverket mellan aktörerna stärkts ytterligare och man har utvecklats i sina egna praktiker.

– I arbetet med samproduktionen, där vi på kort tid skulle skapa och bygga allt, har jag verkligen lärt mig att våga släppa in andra i skapandeprocessen, säger Wille.
 
– En viktig del i projektet var att pyroteknik och riggteknik tog lika stor plats som artisteriet, och att hierarkier som annars brukar finnas liksom försvann, poängterar Stina.

– Samarbetet med de andra flöt på eftersom vi kände varandra och hade lärt känna varandra ännu mer under projektet. Vi hade som devis att inte trötta ut de andra i onödan med administration, utan att själva stå för alla sådana delar.

Logistisk utmaning

De största utmaningarna i projektet har enligt Wille egentligen varit själva logistiken.

– Resorna och frakten till Grönland är enormt kostsamma. Nästa gång skulle vi också göra mer research på plats innan för att se vad man kan hyra in på plats – nu tog vi med onödigt mycket hemifrån, enligt Wille.

– Vi hade köpt med oss mat för 40 personer under tre veckor som vi skeppade över i container, eftersom mat är så dyrt på Grönland. Och kan meddela att potatis möglar när den reser över Atlanten, däremot inte lök, skrattar Stina.  

Nu återstår bara redovisningen.

– Eftersom vi valde att hålla i hela ekonomin, stå för alla inköp och resebeställningar, för att ha full kontroll, så finns alla kvitton redan från början på ett ställe, vilket kommer att göra det mycket lättare säger Stina. 

Den enda kritiken projektet egentligen mötte på plats var att det var synd att föreställningen visades bara i Nuuk. Nu är drömmen att kunna skaffa en båt för att göra en turné även till andra delar av den gigantiska ön, kanske längs med gamla vikingarutter och över till Kanada.

Projekttitel: TOQQORTUT - Circus Effects Network
Projektledare: Circus Arts AB
Partner: Akademiet For Utæmmet Kreativitet (Danmark), Salpaus Further Education (Finland), Grenlands Friteater (Norge), Vesturport Teater (Island) och Nunatta isiginnaartitsisarfia/Grønlands Nationalteater (Grönland), Atempo Circ (Spanien).

Header logo