Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om hur man söker bidrag via Kulturrådets onlineportal.

OM BIDRAGEN

Fråga: Var kan jag samlat se ansökningsperioderna för olika bidrag? Svar: Du hittar dem här: http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/Samtliga-bidrag/

ID OCH LÖSENORD

Fråga: Hur får jag mitt användar-ID och lösenord?
Svar: Du registrerar dig i onlinetjänsten  Användar-ID och lösenord skickar vi till e-postadressen du uppger.

Fråga: Kan jag använda samma användar-ID och lösenord för olika ansökningar?
Svar: Ja. Det kan vara bra att ha sina ansökningar samlade på ett konto.

Fråga: Kan jag använda samma användar-ID och lösenord jag hade förra året?
Svar: Ja.

Fråga: Jag har glömt användar-ID och/eller lösenord?
Svar: Du beställer nytt lösenord via onlinetjänsten. Klicka på Skapa nytt lösenord. Ditt nya lösenord/användar-ID skickas till den e-postadress som registrerats.

Fråga: Jag har ansökt om användar-ID och lösenord men inte fått några?
Svar: Kanske har vårt e-postmeddelande med uppgifterna fastnat i ditt spamfilter. Mejla till support@kulturradet.se så hjälper vi dig.

Fråga: Jag har fått användar-ID och lösenord men kan ändå inte logga in?
Svar: Pröva att kopiera användar-ID och lösenord från e-postmeddelandet du fick av oss. Undvik mellanslag före och efter lösenordet. Mejla oss annars på support@kulturradet.se

Fråga: Kan jag ändra mitt användar-ID och lösenord och välja själv?
Svar: Nej, inte i nuläget.

Fråga: Jag vill ändra mina kontaktuppgifter.
Svar: Logga in i onlinetjänsten och gå in under fliken Mina kontaktuppgifter och klicka på Ändra kontaktuppgifter. Spara innan du stänger.

ATT ÖVERTA ETT ID

Fråga: Är användar-ID och lösenord personliga?
Svar: Ja. Men du kan ta över någon annans användar-ID och lösenord. Glöm då inte att ändra kontaktuppgifterna så vi vet att du är ny kontaktperson. Detta gör du under Mina kontaktuppgifter” i onlinetjänsten.

Fråga: Min företrädare har slutat och inte gett mig loginuppgifterna i onlinetjänsten, vad gör jag?
Svar: Be firmatecknaren intyga att du kan ta över uppgifterna. Det görs enklast genom att firma-tecknaren mejlar ett skriftligt godkännande till support@kulturradet.se. Vi mejlar då inloggningsuppgifterna till dig.

FYLLA I EN ANSÖKAN

Fråga: Hur länge kan jag vara inloggad?
Svar: Du kan arbeta med din ansökan åtta timmar i sträck. Därefter loggas du ut. Glöm inte att spara med jämna mellanrum. Använd funktionen Spara tillfälligt längst ner på sista sidan i din ansökan.

Fråga: Kan jag spara en påbörjad ansökan?
Svar: Ja, använd funktionen Spara tillfälligt längst ner på sista sidan i din ansökan.

Fråga: Kan jag skicka in hur tunga filer som helst?
Svar: Nej, du kan inte bifoga mer än 20 MB till en blankett.

Fråga: Varför får jag ingen bekräftelse på att jag skickat in ansökan eller redovisning?
Svar: Kanske är dina bifogade filer tyngre än 20 MB. Då kan vår e-postbekräftelse inte nå din inkorg eftersom din brevlåda förmodligen är spärrad för så tunga filer. Bästa sätt att kolla om din ansökan eller redovisning kommit in, är att titta under Mina ärenden och öppna aktuellt ärende. Finns din ansökan eller redovisning där är allt i sin ordning.

Fråga: Varför kan jag inte bifoga fler filer online?
Svar: Om du redan klickat på Skicka, kan ej fler bilagor skickas in via onlinetjänsten. Du kan däremot mejla dem separat till; kulturradet@kulturradet.se och ange vilket ärendenummer filerna hör till. Observera att detta ej gäller ljudprover.

Fråga: Ingenting händer när jag klickar på skicka-knappen, varför?
Svar: Ofta beror det på att något fält i ansökan inte är ifyllt. Titta igenom din ansökan igen. Alla fält märkta med * måste vara ifyllda. Observera att summan för kostnader och finansiering i budgetdelen i de flesta fall måste vara densamma.

Fråga: Hur gör man för att komma in med kompletteringar?
Svar: Du skickar kompletteringar till kulturradet@kulturradet.se Ange vilket ärendenummer kompletteringarna gäller.

Fråga: Hur gör man för att skicka in revideringar?
Svar: Reviderade planer skickas in via onlinetjänsten. Du hittar blanketten när du loggat in. Du måste öppna det aktuella ärendet för att se blanketten.

Fråga: Om jag vill dra tillbaks en ansökan, hur gör jag då?
Svar: Mejla till support@kulturradet.se Ange vilket ärendenummer det gäller.

EFTER ANSÖKAN

Fråga: När kan jag räkna med att få besked efter inskickad ansökan?
Svar: Det varierar mellan olika bidrag men ungefär två månader efter ansökningsperiodens slut kommer du att få beslutet mejlat till dig.

Fråga: Varför har jag inte fått beslutet mejlat till mig trots att beslut fattats?
Svar: Beslut skickas till den registrerade e-postadressen i onlinetjänsten. Kontrollera att din e-postadress är rätt. Detta gör du under Mina kontaktuppgifter. Prova även att titta i mappen Skräppost i din inkorg.

Fråga: När kan jag räkna med att få pengarna utbetalda?
Svar: Det kan variera men ungefär en vecka efter beslutet fattats sker utbetalning. Undantaget är verksamhetsbidrag som betalas ut en gång per år, i januari.

Fråga: Varför accepterar inte Kulturrådet vanliga bankkonton?
Svar: Kulturrådet måste som myndighet kunna kontrollera vem som står bakom ett konto. Detta går endast att göra med bankgiro- eller plusgirokonton.

Fråga: Kan jag redovisa utanför onlinetjänsten?
Svar: Nej, grundregeln är att du måste logga in och skicka in redovisningen via onlinetjänsten. Men det finns några få undantag. Se information under respektive bidrag http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/

Fråga: Varför hittar jag ingen redovisningsblankett när jag loggar in i onlinetjänsten?
Svar: Blanketten blir tillgänglig 30 dagar innan sista redovisningsdag, om den redovisas online. Klicka på länken i den aktuella ansökan. Ett utropstecken efter ansökan anger att blanketten aktualiserats. Du måste öppna det aktuella ärendet för att se blanketten.

SÖK BIDRAG

SUPPORT

För support och bidragsärenden

Telefontid helgfria vardagar
måndag, onsdag och fredag kl. 09.00-11.00
tisdag och torsdag kl. 13.30-15.30
Telefon: 08-519 264 01
support@kulturradet.se

Öppet inför helgdagar och klämdagar

ANSÖK I GOD TID

Vill du ha hjälp av Kulturrådets support bör du ta kontakt i god tid, gärna före sista ansökningsdagen och senast kl. 11.00 ansökningsdagen.

Vi har endast begränsade möjligheter att hjälpa den som tar kontakt senare.

Sent inkommen ansökan
Kulturrådet avvisar ansökningar som kommer in efter 24.00 sista ansökningsdagen.

Ansökningsdatum

FRÅGOR OCH SVAR

Header logo