Sveriges första Dans i skolan-biennal

Sveriges första Dans i skolan-biennal, som ägde rum i Stockholm den 5-7 oktober, blev en manifestation för barnen, dansen och yttrandefriheten. Skolklasser och danskonstnärer från Frankrike, Litauen och Sverige möttes för att tillsammans med beslutsfattare, skolledare, och lärare lyfta fram dansens plats på skolschemat.

Biennalen ägde rum på Kungl. Operan, Dansmuseet och Kungl. Svenska Balettskolan i Stockholm. Det blev ett möte mellan bredd och elit, skolklassers eget dansande lyftes fram tillsammans med professionella danskonstnärer på Kungl. Operan.

Bild på dansande barn– Målet med dans i skolan är att alla barn får tillgång till dans som kunskapsområde och att genom dansen främja lärande. I dansen får eleverna gestalta och ge form åt inre bilder, tankar och känslor både som individ och i grupp, säger Cecilia Björklund Dahlgren, utvecklingsledare för programmet Dans i skolan.

 

På biennalen medverkade många kända talare, bland andra Martin Ingvar, hjärnforskare och professor vid Karolinska institutet.
– Dansa min hjärna medan du är ung! Jag kan säga att dans råkar träna flest av alla dessa funktioner som behövs för att vi ska må bra och effektivisera inlärningsförmågan.

Under biennalen konstaterades att den svenska modellen med dans i skolan under ledning av danspedagoger är unik. I Frankrike finns en tradition där koreografer arbetar tillsammans med elever i skolorna. På biennalen möttes olika modeller för dans i skolan.

Fotograf:Lars-Erik Örthlund 

Header logo