Mårten Spångberg medverkade med sitt nya dansverk ”La substance but in English” på prestigefyllda MoMA/PS1 under APAP.

Stort intresse för svensk scenkonst i USA

Under den gångna veckan sjöd New York av svensk scenkonst när Kulturrådet samordnade det svenska deltagandet under världens största scenkonstmässa, APAP – Association of Performing Arts Presenter.

Många nya kontakter knöts mellan de svenska grupperna på plats och utländska programläggare. Generellt var intresset för Sverige stort, inte minst beträffande den scenkonst Sverige producerar för barn och unga och som gick att ta del av under ett välbesökt Showcase på Scandinavia House på Park Avenue.

Här spelades bland annat Claire Parsons dansföreställning ”Marmelad” för en fullsatt salong och den oförställda lyckan när barnen själva fick känna på den gröna, geléliknande slimeklumpen som dansaren Viktor Gyllenberg gick runt och förevisade gick inte att ta miste på. För trots vackert väder efter flera dagars skyfall var det fullt på golvet runt den cirkelformade scenen när dagens föreställning inleddes med mjuka värden och fluffiga körsbärskjolar. Här trängdes inte bara familjer med svensk anknytning på golvet runt scenen, utan även amerikanska.

Lisa Spets är konstnärlig ledare för ZebraDans och fungerade som koordinator för showcasen på Scandinavia House under APAP, som kom till stånd genom ett samarbete mellan svenska ambassaden i Washington och Zebradans. Lisa Spets är mycket nöjd med närvaron och berättar hur det på en av föreställningarna var inte mindre än sju arrangörer på plats – bland annat från Tyskland och Grekland – vilket kan räknas som mycket.
   – Jag är överlag väldigt positiv. Det har verkligen gått väldigt bra och responsen från såväl den professionella sidan som publiken har varit över förväntan.

Viktig närvaro

Det var andra året i rad som Kulturrådet samordnade den svenska närvaron under APAP som varje år samlar drygt 3 000 scenkonstaktörer från hela världen. Med en monter på plats fungerade man också som en samlingspunkt för alla svenska, tillresta scenkonstnärer. Projektledare Elin Norquist säger att så länge som utövare och företrädare inom branschen tycker att det är ett viktigt sammanhang att synas och verka i, och att det ger resultat för dem, så kommer Kulturrådet att fortsätta med sin samverkan. 

I år märktes också ett ökat intresse för Sverige från APAP:s sida. Bland annat var flera svenskar inbjudna som paneldeltagare i det seminarieprogram som pågick inom ramen för mässan. Här väckte exempelvis Walter Ferraro från Cirkus Cirkör intresse hos publiken när han berättade om den högskoleutbildning för cirkus som sedan 2005 bedrivs av Danshögskolan.
    – De finns överlag ett stort intresse för svensk och nordisk scenkonst, samt de strukturer vi har för stöd till konst och kultur, berättar projektledare Elin Norquist.
   – Det märktes såväl på mässan som under de spännande scenkonstfestivaler som pågår samtidigt. Att vi detta år också hade möjlighet att visa scenkonst av hög kvalitet för den unga publiken genom Ambassadens och Zebradans samarbete kring ett showcase på Scandinavia House var extra roligt. Att det dessutom fanns en närvaro på festivalerna genom olika upphovspersoner och verk, gjorde att spridningen och närvaron utmärkte sig. Det är också extra roligt att engagemanget från ambassaden i Washington och konsulatet i New York var så stort.

Lokal dramatik med globalt intresse

En av de scenkonstfestivaler som pågår samtidigt som APAP var ”Under the Radar”, numera i samarbete med APAP, där författaren och dramatikern Jonas Hassen Khemiri medverkade i ett samtal om mångfald på Public Theatre. Här berättade han bland annat om hur han i pjäsen ”Invasion” arbetade med att försöka bryta den konventionella överenskommelsen med publiken genom att låta den ta aktiv ställning beträffande vems och vilken historia som ska berättas på scenen, något som satte igång en het diskussion bland de andra deltagarna.

 I dagarna har Play Company premiär på hans pjäs ”Jag ringer mina bröder” (”I call my brothers”) på New Ohio Theatre i New York. Att hans dramatik går hem i USA tror han beror på att de utmanar ett normativt tänkande:
   – Jag skriver ju mycket om svensk nationalism, rasism, normalitet och normer. Just ”Jag ringer mina bröder” handlar dessutom mycket om vem som har makten att definiera vad som är normalt, det vill säga ett ”vi”. Och om det är någon plats som vi-et har haft en stor betydelse på så är det ju i USA. Tänk bara på Barack Obamas valslogan ”Yes, we can”. Samtidigt är det ju så att om man säger ”Yes, we can”, så blir konsekvensen att de som inte ingår i vi-et inte kan: ”No, they can´t”

MoMA/PS1 och Mårten

På prestigefyllda MoMA/PS1, Museum of Modern Arts filial i stadsdelen Queens, hade samtidigt koreografen Mårten Spångbergs nya verk ”La substance but in English” premiär. Verket visades i ett fullsatt cirkustält på museets innergård och har fått stöd från Kulturrådet för att skapas och visas på plats. 

Under 4,5 timmar bjöds publiken på ett slags koreografibefriad tillståndsdans i landet mellan performance och installation ackompanjerad av en karaokesångare som framförde samtida hits. Alltmedan Mårten Spångberg själv satt på scengolvet iförd toppluva och laptop. Under hela föreställningen bjöds också publiken in att graffittimåla en vägg i fonden.  Efter föreställningen förklarar Mårten Spångberg hur han med uppsättningen vill befria dansen från koreografen och skapa dans utan ett krav på handling.

Stort intresse för svensk kultur

Björn Lyrvall, Sveriges ambassadör i USA, besökte såväl den svenska montern på mässan som det Showcase med scenkonst för barn och unga som anordnades i Scandinavia House. Han berättar att det finns en generell nyfikenhet på de nordiska länderna. Som när den månadslånga festivalen Nordic Cool arrangerades i Washington förra året i syfte att presentera nordisk kultur, en succé som genererade i hundratals artiklar.
   – Både Sverige och Norden är oerhört starka varumärken i USA, vilket beror på den höga kvalitet som vi levererar. Inte minst när det gäller kultur där särskilt barnkulturen har ett mycket gott rykte.

Det specifika intresset för svensk kultur tror Björn Lyrvall har stor betydelse för synen på andra svenska näringar.
   – Sverige ses överlag som ett kreativt land, vilket även spiller över på områden som exempelvis teknologi, så det var inte en slump att Barack Obama förra året besökte Sverige. Jag är både stolt och glad över att Sverige representerar en sådan hög kvalitet.

Header logo