Cirkus Cirkörs föreställning Underart - hyllning till en kraschlandning. Foto: Mats Bäcker.

Stort intresse för svensk scenkonst i USA

För tredje året i rad samordnade Kulturrådet 2015 den svenska medverkan under APAP (Association of Performing Arts Presenters), väldens största scenkonstmässa, som årligen hålls i New York i januari. Kristina Rennerstedt, Sveriges dåvarande kulturråd i Washington, vittnar om fullsatta föreställningar och seminarier och ser ett stort intresse för svensk scenkonst i USA.

I år samverkade Kulturrådet med Konstnärsnämnden och fokus för den svenska satsningen låg på seminarier och öppna samtal. Kulturrådet och Konstnärsnämnden anordnade en presentation av svenska konstnärsskap där koreograferna Cristina Caprioli, Jefta van Dinther, Björn Säfsten samt Elin Lundgren och Petter Pettersson, konstnärliga ledare för Lilith Performance Studio och Gabriel Smeets, konstnärlig ledare på Cullbergbaletten samtalade kring synen på konst, konstnärskap och relationen till publiken. Samtalet leddes av den amerikanska koreografen och skribentenWill Rawls.

– Seminariet var fullsatt, berättar Kristina Rennerstedt. Min bild är att svenska konstnärer är eftertraktade i USA. Ser man till den stora konkurrensen vittnar intresset under mässan om det.

Den svenska ambassaden i Washington och konsulatet i New York har varit nära samarbetsparter under arbetet med samordningen. Kristina Rennerstedt, som avslutar sin ämbetsperiod i februari, ser APAP som en viktig kontaktyta för den svenska scenkonsten. Det gör även Niklas Arnegren, kulturansvarig på svenska konsulatet i New York.

– Den svenska medverkan har lett till många nya och förbättrade kontakter. APAP-veckan, där även ISPA-kongressen och flera scenkonstfestivaler pågår samtidigt, lockar programchefer och producenter från alla delar av USA och hela världen. Efter satsningar på till exempel scenkonst för barn och unga, cirkus och koreografi har vi utvecklat ett brett kontaktnät och underlättat för många möten och samarbeten, berättar han.

Flera andra scenkonstprojekt har haft framgång i USA. Exempelvis har Jonas Hassen Khemiris verk Invasion! och Jag ringer mina bröder satts upp av The Play Company. Jonas Hassen Khemiri vann även en Obie Award för Invasion! härom året. Cirkus Cirkör har spelat på BAM, Brooklyn Academy of Music, och NYU Skirball, Mårten Spångberg och Cristina Caprioli har varit inbjudna till MoMA PS1 och Teater Tre spelar på BAM i februari. Claire Parsons verk har visats i New York i flera omgångar. Helena Franzén framträder på 92Y Harkness Dance Center i maj och Pontus Lidberg på Joyce Theater i juni. Dessutom har Cullbergbaletten initierat samarbeten med bland andra New York-baserade Trajal Harrell.

Att APAP valde att programlägga ett seminarium på förslag från Kulturrådet, där bland andra koreografen och professorn Efva Lilja diskuterade hur högre utbildning kan fördjupa utbytet mellan konstnärer runt om i världen, är ytterligare en värdemätare på det ökade intresset för svensk scenkonst. Seminariet lockade en stor publik..

Den svenska ambassaden i Washington och konsulatet i New York har valt att prioritera den svenska satsningen på APAP under de senaste tre åren.

– De flesta konstnärliga samarbeten utvecklas på egen hand men förstärks i en samordnad kontext och kan bana väg för andra svenskar framöver, säger Niklas Arnegren.

Fotnot: Alla scenkonstaktörer verksamma i Sverige med statligt stöd har haft möjlighet att anmäla sig till samordningen och delta under APAP.

Bilden: Cirkus Cirkörs föreställning ”Underart - hyllning till en kraschlandning” som spelades under Cirkus Now på the Skirball Center i New York i januri. Foto: Mats Bäcker.

Cirkus Cirkör var även en del i Kulturrådets samordning under APAP.

Header logo