Den romska sångerskan Esma Redjepova på konsert på Moriskan. Fotograf: Michel Thomas.

Mångfald är mer än kulturpolitik – det handlar om hur vi bygger våra samhällen

– Ett samhälles förmåga att möta upp och härbärgera sina minoriteter är en av hörnstenarna i ett fungerande demokratiskt samhällsbygge, säger Ozan Sunar, VD för Moriska paviljongen i Malmö. Det är ett mått på civilisation. Mitt engagemang handlar om hur vi bygger ett samhälle där alla blir sedda och bekräftade.

Ozan Sunar har i hela sitt yrkesliv varit engagerad i identitet och mångfaldsfrågor i olika former. Han menar att mångfaldsfrågan mer handlar om samhällsbygge än om kulturpolitik. Idag driver han Moriska Paviljongen i Folkets Park i Malmö, som på kort tid blivit en av Skånes största kultur- och nöjesscener.

Ambitionen med Moriska Paviljongen är att göra just det som många kulturinstitutioner bara pratar om; att vara en aktuell och samtida mötesplats mitt i staden som på allvar tilltalar och engagerar många olika grupper i samhället – såväl majoriteter som minoriteter.

På Moriska paviljongen arrangeras runt 500 evenemang för över 150 000 besökare årligen. Här samsas alltifrån politisk debatt med hårdrock och jazz, orientaliska transvestitklubbar med föreningar som firar profeten Mohammeds födelsedag. Nu i mitten av juni pågår ett nordiskt feministiskt forum med över 2000 deltagare samtidigt som VM i herrfotboll visas på storbildsskärm i husets trädgård.

Ozan Sunar, som själv är från Turkiet, startade kulturorganisationen Re: Orient som blev välkänt för bland annat sina kulturarrangemang med artister från Mellanöstern. Under sin uppväxt i Fisksätra utanför Stockholm på 1970-talet såg Ozan hur grupper på skolgården klassificerades utifrån etnisk härkomst. Då var turkar tillsammans med romer längst ner i den outtalade sociala hierarkin.

Han tror att minoriteter som blir bekräftade av majoritetssamhället bygger upp en lojalitet och blir mer angelägna om att delta i samhällsbygget. Det är mer av en demokratifråga än en kulturpolitisk fråga anser Ozan Sunar. Han betonar att det också på individplanet är viktigt att få bekräftelse för sin identitet.

För att skapa mångfald är det nödvändigt att de som ansvarar för exempelvis offentliga scener och kulturinstitutioner också ser sin roll och funktion i samhällsbygget. Det krävs medvetenhet och genuin vilja vid exempelvis programläggning och rekryteringsprocesser.

Bakgrund

Re: Orient är Sveriges främsta tillflyktsort för orientalisk kultur och tillika Nordens största arrangör av kulturarrangemang med fokus på Mellanöstern, Nordafrika och Balkan. Det är en religiöst oberoende kulturorganisation som har sin hemvist i Moriska Paviljongen i Malmö Folkets park.

Re: Orient startade som en sommarfestival på Djurgården i Stockholm för drygt 20 år sedan. Sedan dess har över tusen programpunkter med svenska och internationella artister från 40 länder presenterats. Bland andra musikaliska legender som Diana Hadad, Syrien, Oum Khoultum Ensemble, Egypten och Bulent Ersoy, Turkiet. Evenemangen sker regelbundet på scener som exempelvis Södra Teatern, Konserthuset, Kulturhuset och Cirkus i Stockholm.

Re: Orient arrangerar även konserter, festivaler, klubbar, seminarier kring aktuella samhällsfrågor som rör relationer mellan öst/väst, mångfald och integration. Pedagogisk verksamhet med barn och unga i stockholmsförorterna Bredäng, Rågsved och Rinkeby ingår också.

Re:Orient har anordnat sommarläger för unga medbildkonst, dans och kurser i orientaliska instrument.

1901 fick den polsk-judiska arkitekten Krenzisky i uppdrag att rita nöjespalatset Moriska paviljongen i Folkets Park i Malmö. Han skapade en sagopaviljong som än idag visar kraften och glädjen i ett blandat Malmö.

Header logo