Barn som målar på en husvägg. Foto: Maria Norén. Barn som målar på en husvägg. Foto: Maria Norén. Barn som målar på en husvägg. Foto: Maria Norén.

Barns eget skapande går som en röd tråd genom Ljusdals förskolor. Foto: Maria Norén.

Eget skapande lyfte förskolorna i Ljusdal

Barns eget skapande med professionella konstnärer går som en röd tråd genom Ljusdals förskolor. Under ett år gjorde förskolebarnen egen film och skapade offentlig konst av återbruksmaterial.

– Utan skapande blir man inte en hel människa. Vi ser att barnen mår bättre när de får skapa. Det är till exempel lätt att bli arg när man är 4–5 år och inte har ord att sätta på känslorna. Men får man riva tapeter till ett gemensamt konstverk blir man inte längre arg. Det finns flera sanningar i skapandet, säger Maria Norén, kultursamordnare i Ljusdal.

I augusti 2018 drog kultursamordnaren Maria Norén igång arbetet med en treårig satsning på film och konst i Ljusdal. Hon träffade förskolor, frågade personalen om behov, vad de ville fördjupa, frågade barnen vad de ville göra. Tillsammans med en pedagog från Filmcentrum tog de barnen till en biograf och såg pedagogiskt utvald film. Barnen diskuterade manus och filmade sedan själva med paddor.

– Jag fick sätta på ”dunderskal” på paddorna så de skulle hålla för att tappas i golvet, säger Maria och berättar att förskolebarnen byggde sin egen rekvisita och klarade alldeles utmärkt att både filma och redigera sina egna filmer. Det blev filmer, allt från hur jorden ska räddas till film om en bondgård.

Tillsammans med filmpedagogen utgick man från olika dilemman. Vad händer när man till exempel inte vill hänga sina kläder bredvid ett annat barns? Hur är man när man är en bra kompis? Temat som genomsyrade projekten var Självkänsla och trygghet.

– Barnen var oerhört stolta över att själva ha gjort filmerna, att de kunnat vara så kreativa med paddan. De upptäckte att det fanns annat än spel i paddan, säger Maria.

Samma stolthet över det egna skapandet fick barnen när de jobbade med en konstnär som arbetade med tapeter. Tillsammans skapade de ett offentligt verk av sönderrivna tapeter. Verket ställdes ut på biblioteket och barnen tog sina föräldrar till biblioteket i kommunhuset för att visa vad de gjort: Titta, här finns jag!

– Alla barns unika röst fick en plats i ett offentligt rum där det fattas beslut. Det egna skapandet stärker barnens identitet och mod, säger Maria.
Varför är det så viktigt att barn jobbar med professionella kulturaktörer i det egna skapandet?

– Det professionella konstnärskapet är unikt. Konstnärerna utforskar samtiden och de har kunskap att diskutera den. Precis som i andra yrken är konstnärerna experter inom sina områden. Det finns inget rätt eller fel i skapandet. Vi får vara de vi är när vi skapar.

Ni valde att arbeta med bild, rörlig bild och målning, varför just bilder?

– Det går att mötas i bilder. Associationsvägarna till en bild är kortare. Bilder är tillgängliga oavsett språk. Att se på bilder och prata bild med en konstnär var viktigt. Otroligt viktigt. Det gjorde att vi kunde prata om svåra ämnen som utanförskap, rasism, manlighetsnormer och andra svåra saker.

Marias bästa tips för barns eget skapande

  • Låt barnen vara med och bestämma allt i den kreativa processen. Det blir galnare och roligare och viktigare.
  • Ha stora visioner tillsammans med barnen. Visionerna lyfter barnen. Skapandet blir en självklar del av barnens liv och vardag.
  • Var inte rädd att plocka in konstnärer från andra länder. Att arbeta över språkgränser är viktigt idag. De konstnärerna ger barnen mycket kraft, inspiration och mod.