Till navigation Till innehåll
Hanna och Mattias Lundmark från danskollektivet Kalabalindys.Hanna och Mattias Lundmark från danskollektivet Kalabalindys.Hanna och Mattias Lundmark från danskollektivet Kalabalindys.

Hanna och Mattias Lundmark från danskollektivet Kalabalindys.

Sigtuna dansar digitalt

Nära samarbete med skolorna, och till och med kulturaktörernas direktkontakt med enskilda lärare. Det visade sig vara ett framgångsrecept under coronaåret 2020 när Sigtuna tog fram digitala lösningar tillsammans med kulturaktörerna. Det menar kontaktperson för Skapande skola-bidraget Maria Liljeholm i Sigtuna kommun norr om Stockholm.

- Även om skolorna har haft restriktioner har det ändå funnits en flexibilitet, det ser ju lite olika ut från skola till skola. En del skolor har kunnat ta sig till våra spellokaler med kollektivtrafik medan en del har fått ta del av föreställningar via livesändning i klassrummet, säger Maria.

Danskollektivet Kalabalindys körde workshoppar utomhus med eleverna tidigare i höstas, berättar Maria. Kalabalindy tog kontakt med enskilda lärare i Sigtuna och tillsammans hittade man till slut en lösning som gjorde att hela projektet kunde genomföras. Projektet tar ny fart till våren 2021 och då digitaliseras dansen helt.

- Vi hoppas såklart att workshopparna kan genomföras ute på skolorna men vår utgångspunkt har varit att jobba med aktörer som vi vet kan leverera digitala lösningar. Det blir lite färre projekt men vi vet att vi får ut kultur i skolorna istället för att ställa in. Vi chansar inte. Det vi vet fungerar, det kör vi på, säger Maria Liljeholm.

Men hur fungerar det konkret, att till exempel köra dansundervisning via skärm?

Hanna Lundmark är en av grundarna av danskollektivet Kalabalindy. Hanna berättar att man nu är mitt inne i processen att försöka hitta en form för klassrumsanpassad dans. Man har redan ett paket om tre lektioner man börjat köra och som fallit väl ut. Först har man minst två träffar online med pedagogerna innan första lektionen för att klargöra förutsättningarna.

- Hur ser rummet ut, vad kommer fungera? En vaktmästare kanske behöver flytta på stolar. Lärarna måste klara av tekniken. Sedan kör vi en testomgång, säger Hanna.

De tre danslektionerna är en tidsresa hundra år tillbaka i tiden. Sista lektionen är en repetition som avslutas med en dansfest där danskollektivet dansar tillsammans med barnen.

Vad är viktigast att tänka på för att det ska fungera rent tekniskt?

- Man måste ge tydliga instruktioner, ha ramar man utgår ifrån. Alla instruktioner måste ha en tydlig start, mitt och avslut. Barnen måste till exempel stå på en viss plats i rummet så de är synliga för kameran när de pratar med oss, säger Hanna.

Men Hanna berättar att barnen är snabba att lära. Redan under andra lektionen är barnen inkörda på reglerna. En annan viktig sak att tänka på är att man alltid är två, en som undervisar och en som modererar, berättar Hanna.

- Det kommer hela tiden roliga incidenter, olika stämningar i gruppen och frågor från barnen som man måste plocka upp, säger Hanna.

Sista lektionen dansar barnen och Kalabalindy tillsammans och skapar en föreställning. Ett problem som lätt kan dyka upp är osynk mellan dans och musik. Den lösning som fungerat bäst är att ha en rejäl högtalare på plats i rummet där pedagogerna är, berättar Hanna.

- När vi ska dansa i synk med musiken så kör vi all musik genom vår stora högtalare. Då når bild och ljud fram samtidigt till barnen. Och om vi ska titta på när barnen dansar så trycker vi på en knapp på vår dator som gör att musiken delas direkt från vår dator till den högtalare som finns i barnens klassrum.

Och det fungerar?
- Ja, det är är en väldigt härlig känsla att vi, trots att vi är så långt ifrån varann, kan ha en gemensam upplevelse där både vi och barnen blir genomsvettiga. Vi ger varandra energi som tar sig igenom skärmen, säger Hanna.

Här läser du mer om Kalabalindy Skapande skola-utbud

Här kan du se en film där Kalabalindy jobbar på ett liknande sätt med en turkisk skola