Till navigation Till innehåll

Så har andra väckt boken

Här kan du se exempel från Väck boken-deltagare. Vi uppdaterar med fler efterhand!

#väckboken

På hashtaggen #väckboken på sociala medier som Instagram, Twitter och Facebook finns mängder av exempel på aktiviteter kring läsning och läsfrämjande. Detta är en möjlighet för alla bokväckare att dela tips och erfarenheter med varandra. Tänk på att ha ett publikt konto om du vill att dina inlägg taggade med #väckboken ska synas för andra.  

Några exempel:

Litteralisa ger många enkla och roliga tips. För läslovet och året om för lärare bibliotekarier, fritidspedagoger, med flera, att inspireras av.
"Skapa poesi av boktitlar! Svep för att läsa hur. Du kan vara hur kreativ du vill och resultatet blir lika ofta roligt som knäppt eller vackert. Ibland allt på en gång."

Länk till inlägg 




Cecilia Sundh, skolbibliotekarie i Storuman, har flera bilder och uppslag kring att väcka boken och jobba med enkla medel som läsmiljåer, skyltning, topplistor, rastläsning, aktiviteter, häng med med mera:
"I elevutvärderingen av biblioteksrasten önskade många fler boktips. Så nu har jag fixat en hörna där man kan se vad andra nyss har lämnat tillbaka."
Länk till inlägg

Mullsjö kommun och läraren Anki Källman har lagt upp många roliga tips på #väckboken:
"Kom, vi väcker en bok! En ettas glada röst hörs på skolgården. Hoppsasteg mot boken. Varje dag har jag en eller flera böcker som sticker upp ur fickan. Det gör både barn och vuxna nyfikna. Ofta är Kiwi med och sniffar rätt på böcker. Hur väcker man en bok? Jo, man högläser den! Vi bara älskar att väcka böcker. På rasten. I matsalen. I entrén. I klassrummet. Ja, överallt!"
Länk till inlägg



Här är några exempel från de som anmälde sig till Väck boken 2019/20. I samband med läslovet kommer vi att stort presentera Årets bokväckare.

Blogg

Högåsskolan, Knivsta. Namn på grupp: 1C. Ålder: 8 år.

Beskrivning:
"Vi har haft läsutmaningar i olika perioder där eleverna har som uppdrag att läsa både hemma och i skolan. Under den senaste omgången skapade vi en klassblogg där vi nu publicerar våra boktips i form av en bokpodd. Eleverna gör podden helt själva och tar hjälp av läsförståelsekort för att diskutera texten. Eleverna skapar podden i Imovie och publicerar den sedan på bloggen.

Eftersom att bloggen och podden finns på nätet så är den tillgänglig för många. Både i och utanför skolan."
Högåsskolans blogg/podd 

Exempel:
En egen drake (fler finns i bloggen):

  

Bokrecept!

Säbyskolans Bokjury, åk 4.
Salems bibliotek

Beskrivning:
"Berätta vad en av böckerna du läst i bokjuryn handlar om, i form av ett recept. Använd ord som beskriver boken. Till exempel spöken/monster/svärd/drakar/hundar och spänning/kärlek/fantasy/deckare osv. Tex. Den här boken innehåller: Ett stort mått spänning blandas med matsked kärlek och en nypa humor. Allt blandas samman väldigt väl till en jämn smet. Tillsätt några drakar och en modig huvudperson. Ställ in i ugnen och grädda på medelvärme några timmar. När du är färdig har du en fantastisk fantasyberättelse."