Till navigation Till innehåll
Subtopia anordnar festivalen Subcase i Stockholm och ingår i plattformen Circus Next som får stöd från Kreativa Europa. Foto: Eskil RønningsbakkenSubtopia anordnar festivalen Subcase i Stockholm och ingår i plattformen Circus Next som får stöd från Kreativa Europa. Foto: Eskil RønningsbakkenSubtopia anordnar festivalen Subcase i Stockholm och ingår i plattformen Circus Next som får stöd från Kreativa Europa. Foto: Eskil Rønningsbakken

Circus Next får stöd från Kreativa Europa. Foto: Eskil Rønningsbakken.

"Cirkus är mer än att ta risker och göra konster"

Circus Next är en av de plattformar som får stöd från Kreativa Europa för att främja nya konstnärliga och kreativa begåvningar.

Nyligen var Cécile Provôt, plattformens chef, på besök i Stockholm för att delta i festivalen Subcase på Subtopia i Stockholm. Vi passade på att få en pratstund med henne.

Vad är den största fördelen för en organisation att vara medlem i Circus Next?

Först och främst handlar det om att kunna använda sig av Circus Next som en kvalitetsstämpel. På många håll i Europa skapar kopplingen till Circus Next och EU igenkänning och ger inflytande i förhållande till andra institutioner, och synlighet gentemot artister och konstnärer. Vi har också märkt att några av våra medlemmar använder EU-loggan för att få en större medvetenhet kring samtida cirkus!

 

Vilket är ditt främsta råd till de artister och konstnärer som vill ansöka om att bli en av era stipendiater?

Den som söker måste vara beredd på att bli väldigt, väldigt synlig och ha tänkt igenom sin skapandeprocess noga. Den konstnärliga intentionen är enormt viktig. Det huvudsakliga kriteriet för att bli antagen som stipendiat är att ha något unikt i sitt skapande och i sin intention. Så jag skulle säga att konstnärerna måste tänka igenom sina projekt mycket noga. Vi vet att bara själva processen att fylla i ansökan är ett professionellt steg framåt för många unga konstnärer. Ansökan i sig hjälper verkligen konstnärerna att strukturera sig och det behöver den som söker vara beredd på. Den som vill förverkliga sitt unika konstnärskap måste också vara beredd att sätta på sig projektledarhatten.

 

Vad betyder samtida cirkus för dig?

Det är en väldigt svår fråga! Vad jag framför allt gillar med cirkus är det som en av de första konstnärer jag arbetade med sa till mig: “En skådespelare kommer att säga “Jag flyger” men en cirkusartist kommer faktiskt flyga, eller i alla fall försöka flyga.”

Vad jag uppskattar med cirkus är att möjligheterna är obegränsade och att cirkusartisten alltid kommer att försöka göra saker. Jag gillar den där uppfinningsrikedomen och kreativiteten. Och så uppskattar jag att samtida cirkus verkligen kan förmedla ett sådant brett känsloregister. Cirkus handlar inte bara om att ta risker eller om underhållning och clownkonster – det är mycket mer än så! Konstnärerna inom samtida cirkus är kreativa och uppfinningsrika och det är vad jag uppskattar allra mest.

 

Circus Next gick nyligen från att vara ett samarbetsprojekt inom Kreativa Europa till att bli en plattform. Vad har den största förändringen varit?

Skillnaden är att vi i plattformen är många fler! Vi är en större och starkare grupp och vi täcker många fler geografiska områden nu vilket är bra för sektorn. I samarbetsprojektet var vi väldigt fokuserade på att ge stöd i den kreativa processen men genom plattformen klarar vi av att både ge stöd i den kreativa processen och att ge stöd för turnerande. Det betyder att den möjlighet till internationell spridning och utbyte som vi kan erbjuda konstnärerna inte bara handlar om att visa upp färdiga shower utan också om utbyte i form av work-in-progess-presentationer. Vi försöker fortfarande erbjuda kreativa residens men vi ber alltid konstnären att presentera sitt arbete inför en publik i samband med det, även om det inte är färdigt. Publiken kan vara professionell eller allmän, liten eller stor – det är upp till konstnären.

 

Vilket är ditt starkaste minne kopplat till samtida cirkus?

Det är svårt att säga! En av de första föreställningar jag såg var med det franska kompaniet Les Arts Sauts. De finns inte längre men de var väldigt kreativa och gjorde flygande trapets med många artister samtidigt. Som publik låg vi i en slags vilstolar och kunde se cirkusartisterna flyga ovanför oss. Det var en väldigt stark upplevelse! Självklart finns det många fler minnen och föreställningar men det här var en av de första föreställningarna jag såg och kompaniet är ett av de där mytiska kompanierna i Frankrike och Europa. 

 

FAKTA/ På gång inom Circus Next

Den 7 juni 2019 är det deadline för konstnärer inom cirkus att ansöka med projekt som pågår 2019-2021.

I Circus Next ingår 22 partners från olika länder i Europa. Subtopia i Sverige är en av dem.

Läs mer om Circus Next