Till navigation Till innehåll
Lena Hammargren, NovellixLena Hammargren, NovellixLena Hammargren, Novellix

Lena Hammargren, Novellix

Kreatörslånet–Novellix

Marginalen Bank intervjuar Lena Hammargren, VD och ägare till Novellix.

Vad gör Novellix och hur länge har ni funnits?

– Vi ger ut noveller, styckvis som singlar i små böcker – samma storlek som ett vykort. Vi släpper dem fyra i taget, oftast på ett tema såsom svenska klassiker, noveller skrivna av nobelpristagare, berättelser om kärlek och så vidare. De läggs i fina presentaskar och säljs både i bokhandel och designbutiker, presentshopar och liknande. Den första kvartetten kom 2011 och sedan dess har det hunnit bli över 200 utgivna böcker.

Varför blev du entreprenör och förlags-VD?

– Det var egentligen aldrig ett självändamål. Allt började med affärsidén: jag bodde i Uppsala på den tiden och saknade något att läsa på tåget. Jag var inte riktigt sugen på något magasin, men skulle inte heller ha tid att läsa en hel roman. Inne på Pressbyrån noterade jag ett ställ med Pixiböcker vid kassan, och insåg att det är det som saknas! Kvalitetslitteratur i kortformat för vuxna. Det visade sig att fler än jag saknat det – det blev faktiskt lite av en succé.

Hur kom det sig att du valde Kreatörslånet och vad har det inneburit för ditt företagande?

– Jag tror, eller jag vet, att nästan alla förlag har svårt med likviditeten eftersom kostnaderna måste tas långt innan själva intäkterna från produkten kommer. För vår del är vi dessutom väldigt baktunga, med närmare 45 % av intäkter under sista kvartalet. När jag fick höra talas om Kreatörslånet kändes det som att det passade perfekt för oss. Det innebär att vi kan fokusera på rätt saker i vår fortsatta tillväxt. 

Vad är viktigast när man som entreprenör behöver finansiering?

– Att någon tror på en och kan förstå ens förhållanden. Som sagt, många förlag har rätt svårt med likviditeten, med en verksamhet som innebär stora investeringar i tryck och lager, samtidigt som bokhandeln behöver långa betaltider. Det innebär att pengarna kommer långt senare och då känns det väldigt fint med en aktör som kan stötta, så man slipper ligga vaken om nätterna och oroa sig för tryckfakturor.

Vilka typer av böcker är det som ni ger ut?

– I vår utgivning hittar man allt från ryska klassiker till nyskrivna noveller av svenska deckarförfattare, feelgoodhistorier och svenska klassiker på engelska. Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf samsas med Fjodor Dostojevskij och Stephen King i våra hyllor.

Har du några favoritförfattare och bra lästips?

– Två författare som jag tycker mycket om är Sara Stridsberg och Stig Dagerman. Så självklart finns de med i utgivningen hos oss. Jag har också upptäckt sci fi-författaren Ursula K LeGuin och japanske nobelpristagaren Kashuo Ishiguro genom att läsa deras noveller som vi har gett ut. Det är ju också lite tanken med vårt koncept: en bra ingång till nya författarskap!

Vad är roligast med att driva ett förlag och att vara företagare?

– Det kan vara tungt och motigt ibland att inte ha någon att luta sig mot. Men när det går bra (och det gör det faktiskt) så vet man också att vi har gjort det här på egen hand. Att möta människor som berättar hur våra böcker har fått dem att upptäcka sin läslust, som har fått bättre självförtroende av att kunna läsa en bok från pärm till pärm, att veta att vi används i stödgrupper och som biblioterapi, eller bara höra hur folk spikar upp våra böcker hemma för att de älskar våra omslag – allt det har vi åstadkommit helt på egen hand. Det känns fint.

Vad är ditt bästa tips för den som vill starta ett eget förlag?

– Hm, det får nog blir tre tips: Våga misslyckas, omge dig med människor som kan sådant som du inte kan och, med risk för att låta klyschig, glöm inte bort att ha roligt!