Till navigation Till innehåll
Gruppbild på ungdomar ståendes i en trappa. Det är en vårdag och de ser glada ut,Gruppbild på ungdomar ståendes i en trappa. Det är en vårdag och de ser glada ut,Gruppbild på ungdomar ståendes i en trappa. Det är en vårdag och de ser glada ut,
Ta del av kunskapspaketet inför seminariet på Bokmässan. Foto: Susanne Kronholm.

Barns och ungas läsning i Norden

2024 är Sverige ordförandeland i Nordiska ministerrådet. På uppdrag av Sveriges regering genomför Kulturrådet ett antal insatser med fokus på nordiskt kunskapsutbyte kring barns och ungas läsning.

Som en del av uppdraget producerar Kulturrådet och Skolverket ett kunskapspaket i samarbete med myndigheter, forskare och unga från Norden. Vissa delar av kunskapspaketet kommer att publiceras på den här webbsidan, andra kommer att visas på ett publikt seminarium på Bokmässan i Göteborg. 

Seminarium på Bokmässan: Läsning så in i Norden! 

26 september kl. 11–12, Bokmässan Göteborg. Sal G3. 

Hur kan vi stärka barns och ungas läsande, i skolan och på fritiden? Denna högaktuella fråga är i fokus då kultur- och skolministrar från Norden samlas i ett samtal för att lära av varandra, lyssna på vad unga själva tänker och vad forskningen sägerFrån Sverige medverkar kulturminister Parisa Liljestrand och skolminister Lotta Edholm, från Finland vetenskaps- och kulturminister Sari Multala och från Norge kulturminister Lubna JafferyMedverkar gör också Pamela Schultz Nybacka, docent i biblioteks- och informationsvetenskap och doktor i företagsekonomi vid Södertörns högskola och Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna.  Matilda Westerman leder ett samtal om samverkan mellan kultur och skola, för alla barns och ungas rätt till litteratur och läsning. Seminariet har fritt inträde. Samtalet teckenspråktolkas.

Workshop: Ungas röster om läsning

Hur ser unga idag på läsning? Tillsammans med medie- och demokraticentret Unga berättar, Kulturskolan i Stockholm bjöd Kulturrådet in unga från Norden och de självstyrande områdena till en workshop för att skapa egna digitala berättelser om sin relation till läsning. Ett urval av berättelserna visas på seminariet på Bokmässan.

Artikeln: Barn och unga behöver stöd för att komma in i de läsandes gemenskap

Artikeln lyfter vikten av högläsning för de yngsta barnen och betydelsen av ett läsfrämjande arbete genom hela skolgången. Den handlar också om samverkan mellan hem, förskola, skola och bibliotek för att utveckla barns läsförmåga och uppmuntra ett läsintresse.

Artikeln är skriven av Tarja Alatalo, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna. Artikeln är framtagen av Skolverket.

Läs artikeln: Barn och unga behöver stöd för att komma in i de läsandes gemenskap

Rapport: Stärk läsning för unga 

Rapporten undersöker vilka förutsättningar som behövs för att stärka läsfrämjande insatser för unga och lägger fokus på hur organisering, samverkan och delaktighet krävs för att arbetet ska bli långsiktigt och nå uppsatta mål. Här betonas behovet av samordnade insatser som genomsyrar olika delar i samhället och som är anpassade till lokala förhållanden i det område man verkar i. Här kan du ta del av en förkortad version av rapporten, som är framtagen av Kulturrådet. 

Läs rapporten: Stärk läsning för unga

Read the Report: Boost Reading for Young People

Kunskapsöversikt: Att främja läsning för unga 

Rapporten Att främja läsning för unga sammanställer forskning om läsfrämjande för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Rapporten är framtagen av Pamela Schultz Nybacka, docent och Nikolina Nordin, doktorand vid Södertörns högskola på uppdrag av Kulturrådet. Här kan du ta del av en förkortad version av rapporten. 

Läs rapporten: Att främja läsning för unga

Read the report: Promoting reading for young people

Policy brief: Statliga insatser för ökad läsning och läslust hos barn och unga i Norden  

Barn och ungas läsning är en prioriterad kultur- och utbildningspolitisk fråga i de nordiska länderna och i det nordiska kulturpolitiska samarbetsprogrammet. I denna policy brief presenterar Kulturanalys Norden en sammanställning av aktuella statliga läsfrämjande insatser för barn och unga i de nordiska länderna och de självstyrande områdena.  

Rapporten är framtagen av Kulturanalys Norden. Det är ett nordiskt kunskapscentrum för kulturpolitik, etablerat av Nordiska ministerrådet och ett uppdrag hos Myndigheten för kulturanalys. 

Läs Policy briefen: Statliga insatser för ökad läsning och läslust hos barn och unga i Norden  

Read the Policy Brief: Government Initiatives to Increase Reading and Interest in Reading Among Children and Young People in the Nordic Countries

Unga berättar genom film

Unga berättar om läsning genom film

Ta del av en intervjufilm med 12 ungdomar från Norge, Danmark, Finland och Sverige. Ungdomarna träffades i juni 2024 för att under ledning av Unga berättar, Kulturskolan Stockholm göra varsin film om sin relation till läsning. Intervjufilmen nedan presenterar ungdomarna och deras ingång till läsning utifrån olika teman. Filmen har engelsk undertext. 

Läs mer

Läsning så in i Norden! på Bokmässan

Kontakt

Vid frågor hör av dig till: unglasningnorden@kulturradet.se

Laddar...

+ + +