Till navigation Till innehåll
Omslag till rapportna Stärk läsning för unga samt Att främja barns och ungas läsning.Omslag till rapportna Stärk läsning för unga samt Att främja barns och ungas läsning.Omslag till rapportna Stärk läsning för unga samt Att främja barns och ungas läsning.

Webbinarium 10 juni. Två nya rapporter som belyser läsfrämjande i områden med socioekonomiska utmaningar presenteras.

Läsfrämjande i områden med utmaningar

Välkommen till ett webbinarium 10 juni om läsfrämjande för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Webbinariet vänder sig främst till dig som vill ha fördjupande kunskap om hur det ser ut på området i dag och/eller vill söka projektstöd i höst som rör detta.

Anmälan senast 4 juni anmäl dig här

Kulturrådet har under våren gett ut två rapporter som från olika håll belyser läsfrämjande för unga i områden med socioekonomiska utmaningar. På webbinariet kommer rapporterna att presenteras och du kommer ha möjlighet att ställa frågor. Tanken är att sprida kunskap och inspirera fler att utveckla det läsfrämjande arbetet.

Cecilia Löfberg, utredare på Kulturrådet, presenterar rapporten Stärk läsning för unga. Den undersöker vilka förutsättningar som behövs för läsfrämjande verksamhet i dessa områden. Rapporten har fokus på organisering, samverkan och delaktighet i praktiken och är tänkt att användas som stöd för planering och genomförande av projekt.

Pamela Schultz Nybacka docent och lektor vid Södertörns högskola presenterar rapporten Att främja läsning för unga. Den lyfter fram vad forskningen säger om läsfrämjande för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar.

Moderator är Nina Ström, handläggare på Kulturrådet.

Obs! Den 28 maj arrangeras ett annat webbinarium som handlar mer praktiskt om höstens nya bidrag inom läs- och litteraturfrämjande, Mer läsning. Fokus barn och unga. Mer information finns i webbkalendariet.

Läs mer

Rapporten Stärk läsning för unga

Rapporten Att främja läsning för unga

Laddar...