Till navigation Till innehåll
Gruppbild på alla kursdeltagare, tagen på hotellets takterrass. Gruppbild på alla kursdeltagare, tagen på hotellets takterrass. Gruppbild på alla kursdeltagare, tagen på hotellets takterrass.

Gruppfoto på hotellets takterrass i Sevilla, Spanien.

En kursvecka full av hopp

Genom Frida Mellbin, kommunikatör på Förvaltningen för kulturutveckling, får vi följa med på en kursvecka i Spanien. Det är den första fysiska träffen för samarbetsprojektet Centre Stage sedan covid-19-pandemin bröt ut.

Centre Stage är ett europeiskt samarbetsprojekt för att främja villkoren för professionella kvinnliga scenkonstnärer. Kursen Centre Stage Core är skräddarsydd utifrån scenkonstnärers behov och ger vidareutbildning i kommunikation och ledarskap.

De 24 deltagarna från Sverige, Spanien och Irland har under två år fått handledning i kommunikation och marknadsföring, självkännedom och ledarskap – utifrån ett genusperspektiv. Vi möter dem under deras kursträff i Sevilla.

Kyrkklockornas slag studsar mellan stenfasaderna på Plaza Nueva. Sevillas invånare hastar över torget på väg till sina arbeten. Staden vaknar under en strålande höstsol och bakom dignande apelsinträd skymtar det anrika Hotell Inglaterra. Vid kaffemaskinen i lobbyn samlas de nyvakna kursdeltagarna. De kommer från Sverige, Spanien och Irland, det är två år sedan de sågs sist. Nu är de förväntansfulla, både inför kursveckan och inför framtiden, i en scenkonstbransch som försiktigt öppnats upp igen efter pandemin.  

Fysisk träff extra viktig post pandemi

Kursens förra träff skulle ägt rum på Irland under 2020, men pandemin kom emellan. I stället fick gruppen ses digitalt, kursplanen fick läggas om och deltagarna fick öva på att göra digitala pitchar.

– Att de får mötas ”på riktigt” igen tror jag betyder allt. Främst för att de har ett stort utbyte av varandra men också för att fokusera och pausa annat under en vecka. Det finns en otrolig kraft i det, säger projektledaren Kristina Johansson på Västra Götalandsregionens förvaltning för kulturutveckling.

Den svenska kursdeltagaren Freja Hallberg, regissör och grundare av teaterkompaniet PotatoPotato Performing Arts, håller med.

– Det mest givande har varit just att få träffa andra verksamma konstnärer och ta del av deras processer. Jag kan verkligen rekommendera alla att hitta andra konstnärer, möta andra konstnärskap och reflektera kring ditt eget arbete tillsammans med dem.

Möten mellan konstnärer kan också leda till nya samarbeten. Två av de svenska deltagarna, Sara Soumah och Destiny Johannah af Kleen, fann varandra genom kursen och arbetar nu på ett gemensamt koreografiskt verk. 

–  När Destiny nämnde att hon ville göra ett projekt med hästar och ungdomar med autism hoppade jag på det direkt för jag har länge haft en längtan efter att dansa med hästar på något sätt. Vi bestämde oss för att göra det tillsammans och i somras började vi utforska sätt att arbeta med hästar tillsammans med två andra dansare, berättar Sara.

Verket, som heter Dancing with horses, kommer att turnera i Sverige och har premiär i Jönköping i augusti 2022.

Att se strukturer stärker en i yrkesrollen

Det mest värdefulla med kursen har för spanska skådespelaren och sångerskan Inma Gonzáles varit att få känna sig mindre ensam i sitt arbete. Kursledaren Heather Maitland, som är konsult och arbetar med strategisk kommunikation och publikutveckling för europeiska kulturaktörer, är inne på samma linje.

– Även om deltagarna kommer från skilda kulturella bakgrunder och arbetar inom olika konstformer, höjer det självförtroendet att se att andra har liknande upplevelser som en själv. Motgångar beror inte alltid på egna tillkortakommanden, utan är ibland sådant som kvinnliga konstnärer, överallt, tvingas bemöta och hantera.

Erna Sundqvist är den andra kursledaren och hon är sociolog och ledarskapscoach. Hon har i många år arbetat för kulturorganisationer med ledarskap, strategisk planering och ett professionellt förhållningssätt, alltid med en medveten hållning till samhällets och organisationers maktstrukturer. Under kursveckan i Sevilla leder hon pass som handlar om personligt ledarskap, makt och konflikthantering.

– Det jag främst tar med mig är insikten om kraften i att säga ifrån och ta kontroll över en situation. Att inte vara rädd för att försöka ändra på situationer som inte passar en, säger Noelle Brown, artist, dramatiker och regissör från Irland.

Praktiska genombrott och nya verktyg

Deltagarna berättar hur de på olika sätt kommit vidare när det gäller självinsikt och professionalism, men också om praktiska genombrott och nya verktyg. Spanska Ruth Rubio, regissör, dramatiker och musiker, kan nu sätta ord på sin konst.

– Jag brukar skriva, och är bra på att skriva fiktion, men tidigare blev jag helt paralyserad när jag var tvungen att prata om mitt arbete.

Och det verkar gå bra för Ruth, under kursveckan i Sevilla får hon besked om att hennes kortfilm The quantum woman nominerats till final på den spanska filmfestivalen Notodofilmfest. Men även om deltagarna har lovande karriärer har de flesta brottats med att marknadsföra och synliggöra sig själva och sin konst. Som den irländska deltagaren Gina Moxley, som verkat internationellt i 30 år som dramatiker, skådespelare och regissör, men skrattande berättar att det är först nu under kursen som hon skaffat sig en hemsida.
Det kan också handla om att se sitt arbete på nya sätt.

– Jag har inte velat tänka på mitt arbete som något som ska säljas in eller definieras. Nu har jag hittat ett sätt att kommunicera som funkar för mig, jag har verktyg för att promota mig. Det underlättar för samarbeten och för att få uppdrag utanför Sevilla, säger Marta Del Pozo, skådespelare, sångerska och musikforskare.

Deltagarna hårt drabbade i pandemin

Deltagarna pratar hoppfullt om framtiden och delar med sig av kommande projekt och planer. Men det är ändå med viss oro de planerar inför nästa år. Covid-19 har nästintill omintetgjort deras karriärer. Flera kartläggningar, bland annat den svenska återstartsrapporten Från kris till kraft (2021) konstaterar att frilansare är de hårdast drabbade inom kultursektorn. UNESCO:s rapport Gender & Creativity (2021), visar också på ökad sårbarhet för kvinnor under krissituationer.

Bland kursdeltagarna har de irländska haft det tuffast, med lock-down sedan våren 2020. Scenerna öppnade igen i september 2021 och de började repetera, planera och hoppas igen. Under veckan i Sevilla införs förnyade restriktioner på Irland på grund av ökad smittspridning. En av åtgärderna är vaccinintyg vid besök på biografer och teatrar. De irländska kursdeltagarna samlas i pauserna för att sammanbitet lyssna på den senaste nyhetsrapporteringen från hemlandet, oroliga för att man också ska komma att stänga ner kulturscenerna på Irland igen.

Gina Moxley har under lock-down gjort en tragikomisk film om vad som händer med konstnärer i karantän, som hon visar för gruppen i Sevilla. Hon säger att den största utmaningen nu är att komma tillbaka i arbete.

– Att få tillbaka publiken, att återuppliva föreställningar som lagts på is. Och att ha energi att göra det. Jag tror att vi är många som känner oss fullständigt utmattade.  

Hoppfulla satsningar framåt – trots allt

Vid dagens slut samlas gruppen på hotellets storslagna takterrass för att ta pressbilder till en artikel i lokaltidningen. Deltagarna fotograferas i gyllene novemberljus med Catedral de Sevilla som fond. För en stund får de ta av sig munskydden och ler glatt mot kameran. Samtalet efter plåtningen inger, trots allt, ett spirande hopp.

Noelle har under lock down på Irland skrivit klart det manus hon arbetat på under många år, och målsättningen för 2022 är att få sin pjäs uppsatt i Dublin eller London. Gina har fått en drömroll i en Beckettpjäs och Inma är i startgroparna för att sjösätta en ny, egen produktion. Den spanska deltagaren Rosio Galán har i januari flera inbokade intervjuer med producenter som hon funderar på att anlita. Sara är medskapare till ett nytt scenkonstverk som ska ha premiär på Dansens Hus i Stockholm i september 2022.

Kursledaren Heather har varit med och tagit fram Centre Stage | Core och dess systerprojekt | Online sedan 2017, då en pilotversion testades, och hon är stolt över projektet och var det landat.

– Premisserna för projektet håller verkligen! Kursen gör skillnad för deltagarna, i stort och smått. Flera av dem som inte kunde vara med den här veckan har missat kursen för att de fått fantastiska, prestigefyllda uppdrag. Jag vill gärna tro att tiden tillsammans med oss har gett dem självförtroendet att satsa på de jobben.

 

Mer om Centre Stage

Syftet med Centre Stage | Core är att ge deltagarna verktyg att utveckla ett professionellt, framgångsrikt konstnärligt arbete samt vidga kontaktnätet till såväl kollegor som arrangörer. Kursträffarna ges i Sverige, Spanien och på Irland och sista träffen på valfri plats i Europa. Kursen är en av tre delar av projektet Centre Stage.

Centre Stage är ett europeiskt samarbetsprojekt för att främja villkoren för konstnärligt verksamma kvinnor inom scenkonst. Vi vill med detta projekt vara med och bidra till en förändring på både individuell och strukturell nivå för kvinnliga scenkonstnärer i Europa.

Centre Stage är medfinansierat av EU-programmet Kreativa Europa. Det är ett samarbete mellan Förvaltningen för kulturutveckling (Västra Götalandsregionen) Theatre Forum (Irland) och Agencia Andaluza de Instituciones Culturales (Spanien).

Projektet startade i september 2019 och pågår till och med 2022.

 

Läs mer

Intervju om Centre stage

Läs mer på Centrestage.se

Återstartsrapporten Från kris till kraft

UNESCO:s rapport Gender & Creativity

 

Text och foto:
Frida Mellbin.

Omslagsbild, gruppbild:
Från vänster, övre raden: Kristina Johansson (Västra Götalandsregionens förvaltning för kulturutveckling), Erna Sundqvist, Heather Maitland, Jenny Nilsson, Gina Moxley, Lina Horner, Rosío Galán, Inma González. Från vänster, nedre raden: Katie O´Kelly (Theatre Forum), Sara Soumah,  Zoe Ní Riordáin, Caroline Andréason, Noelle Brown.

Klassrum:
Heather Maitland visar gruppen hur det ser ut med finansiering av kulturverksamhet i olika europeiska länder.

Lilla gruppen:
Workshop om press, vad som är intressant för en kulturredaktion och vilka mediavinklar de olika deltagarna kan arbeta med för sin konst. I bild från vänster: Lina Horner,  Rosío Galán, Ruth Rubio, Heather Maitland, Inma González. Nacken: Raquel Madrid.