Till navigation Till innehåll
Upp och hoppa, bok! Eleverna hoppar, snurrar och gör armhävningar under bokgympan på skolbiblioteket.Upp och hoppa, bok! Eleverna hoppar, snurrar och gör armhävningar under bokgympan på skolbiblioteket.Upp och hoppa, bok! Eleverna hoppar, snurrar och gör armhävningar under bokgympan på skolbiblioteket.

Bokjympa på Elinsborgsskolan, Årets bokväckare 2020. Foto: Susanne Kronholm.

Grattis Elinsborgsskolan – Årets bokväckare 2020!

Elinsborgsskolan i Tensta koras därför till Årets bokväckare 2020: "För deras imponerande påhittighet, engagemang och fina samarbete. Med kreativa idéer som bokgympa, bokfrukost och väcklinor har hela skolan engagerats i att väcka böcker."

På Elinsborgsskolan i Tensta är alla med och väcker böcker! Idrottslärarna ordnar bokgympa, rektorn och receptionisten inviger väcklinorna, och på slöjden sys boksovsäckar. Här väcks det över 600 böcker! Och som avslutning är det lärarna och eleverna själva som väcks med en smarrig bokfrukost…

Johanna Klahr är skolbibliotekarie och projektledare för Väck boken på Elinsborgsskolan. Foto: Susanne Kronholm.

Det började med att skolbibliotekarien Johanna Klahr samlade de tio eleverna i biblioteksrådet omkring sig. Vad för läsprojekt skulle de hitta på härnäst? De hade involverat hela skolan i att bli superläsare förra läsåret, och letade nu efter nya idéer…. Så fick de syn på Barn- och ungdomsbokskatalogen som nyligen anlänt till skolan. Väck boken presenterades. Kunde det vara något för dem?

Ja, varför inte? De tog sig an utmaningen.

Hela skolan deltog och väckte böcker – från sportlovet fram till påsklovet, och deras påhittighet, engagemang och fina samarbete imponerade på oss.

Så här gick det till

Startskottet gick innan sportlovet. Då fick alla elever se en trailer som visade ett ödsligt bibliotek med sovande böcker – nu var det dags att väcka dem!

Alla elever uppmuntrades att låna och läsa böcker från skolbiblioteket. Varje vecka fick alla klasser en boksovsäck fylld med sovande böcker från skolbiblioteket att väcka i klassrummet. Boksovsäckarna hade eleverna i biblioteksrådet sytt i slöjden till sin klass.

När de läst en bok och skrivit en läsväckardagbok eller ritat en bokväckarserie fick de hänga upp sin bokväckning på väcklinor utanför skolbiblioteket. Och det var inte bara eleverna som läste. Skolans rektor och receptionist var först med att hänga sina boktips på väcklinorna utanför bibblan.

Över 600 bokremsor sattes upp på väcklinorna utanför skolbiblioteket. Foto: Susanne Kronholm.

För varje läst bok fick den som läst välja en pin att sätta på tröjan, och boken fick en guldstjärna.

– Guldstjärnorna gör att alla nu kan se på bokhyllorna vilka böcker som blivit väckta i biblioteket, säger skolbibliotekarien Johanna Klahr.

Var bokväckningarna för kortfattade fick man bakläxa, berättar eleverna. Du kan inte bara skriva att boken var bra, du måste berätta varför den var bra, sa skolbibliotekarien Johanna Klahr. Så man kunde inte fuska.

Målet som biblioteksrådet satte upp med Väck boken var ambitiöst: de satsade på att få till tusen bokväckningar innan påsklovet. Men sedan gjorde coronasituationen att många elever var frånvarande. De elever och personal som var kvar i skolan kämpade på och fyllde alla boknypor som var uppsatta på väcklinorna. Resultatet blev drygt 600 bokväckningar – det var fler än tre per elev!

Alla elever uppmuntrades att låna och läsa böcker från skolbiblioteket. Foto: Susanne Kronholm.

Vad var då bäst med Väck boken, frågar vi bokväckargänget vi träffar.

– Att man fick läsa mer. Nästan hela skolan läste. I min förra skola läste vi inte så mycket, säger Hadize Bayat i klass 3A. Hennes favoritbok är Trollets hjärta som innehåller ”lite kärlek, lite saga, och lite troll”.

Komal Komal i 5B har också börjat läsa mycket mer, och hon är inte rädd för tjocka böcker. Trots att det bara var några år sedan hon kom till Sverige väckte hon flest böcker i sin klass. Boken hon gillade allra mest var Kram från Alice, som hon håller hårt i famnen.

–  Jag både grät och skrattade när jag läste den boken, berättar hon.


Ithushaien Elankopan, i 6AB på Elinsborgsskolan, går ofta till Tensta bibliotek och lånar böcker. Foto: Susanne Kronholm.

Elinsborgsskolan samarbetade med biblioteket i Tensta som ordnade Väck boken-aktiviteter utanför skolan, och många elever lånade böcker och fick pins även där.

– Det var roligt att läsa efter skolan på stora biblioteket i Tensta, berättar Olivia Weber. Där kunde man också samla på pins, jag fick 25 stycken som jag delade med min lillebror efter att jag läst för honom.

Som avslutning på Väck boken ordnandes en bokfrukost. Elever och lärare möttes nyväckta, iklädda pyjamas eller morgonrock. Smörgås, juice och äpplen serverades i klassrummen. Många pysslade och gjorde Väck boken-loppan, delade boktips med varandra eller läste högt ur en nyväckt bok…

Det var kul men ganska kallt att gå klädd i pyjamas…Tur då att idrottslärarna ordnat bokgympa, och att den värmde!
Upp och hoppa, bok! Eleverna hoppar, snurrar och gör armhävningar under bokgympan på skolbiblioteket. Foto: Susanne Kronholm.

Alla hade på sig sina Väck boken-pins på bokfrukosten. Skolans flitigaste bokväckare fick pris för att ha samlat 52 pins! Det var Rahzana Said, i 3 A, en av eleverna vi träffar på bibblan.

– Hur gjorde du för att läsa femtiotvå böcker, frågar vi.

– Lånade på biblioteket.

– Fick du på dig alla femtiotvå pins på pyjamasen?!

– Ja. Titta själv.



Detta reportage publiceras även i Barn- och ungdomsbokskatalogen 2020/21. Katalogen är gratis att beställa genom länken nedan. Var med i Väck boken i år så kanske det är ni som blir presenterade i nästa års katalog!

Om Väck boken

Väck boken! är Kulturrådets nya läsfrämjande satsning för lärare, bibliotekarier och barn. Den presenterades för första gången i Barn- och ungdomsbokskatalogen 2020. Ett flertal skolor, bibliotek, fritidsgårdar och andra grupper anmälde sig och deltog. I juryn för Årets bokväckare fanns representanter från Kulturrådets enhet för Litteratur och bibliotek samt från kommunikationsenheten.