Till navigation Till innehåll
Shida Shahabi ser en spännande utmaning i att skriva så enkelt som möjligt. Foto: Susanne Kronholm.Shida Shahabi ser en spännande utmaning i att skriva så enkelt som möjligt. Foto: Susanne Kronholm.Shida Shahabi ser en spännande utmaning i att skriva så enkelt som möjligt. Foto: Susanne Kronholm.

Shida Shahabi ser utmaning i att skriva enkelt. Foto: Susanne Kronholm.

Att hitta till det genuina

Varför behövs skivbolag idag? Vad är "värdet" av en skiva? Skivbolaget Sing a Song Fighter drivs av Karl Jonas Winqvist, som beskriver sig själv som såväl entusiast som musiker. Den musikaliska inriktningen är bred och kosmopolitisk, från Gasper Nalis afro-beats till Shida Shahabis pianostycken.

–  Mitt skivbolag är bara me, myself and I, säger Karl Jonas Winqvist från Sing a Song Fighter.

– Jag ser mig själv som en förlängning av bandet eller en extra medlem som sysslar med ”det där andra”. Jag vet att man som musiker brukar få rådet: ”Bli aldrig vän med ditt skivbolag”, men jag hoppas i så fall att Sing a Song Fighter kan vara ett undantag från regeln. 

Vad är "värdet" av en musikutgivning idag? 
– Det konstnärliga värdet. Och det själsligt berikande. 

Hur ser samarbetet ut mellan dig som producent/skivbolag och musikerna vid en skivutgivning?
– Det kan variera från fall till fall beroende på vad musikerna önskar och behöver. Och vad jag klarar av. 

Hur är det att driva ett litet skivbolag 2019? Och hur har det förändrats genom åren?
– Det är fruktansvärt roligt då det görs bra musik i alla möjliga vrår och hörn. Och processen från komponerandet av en låt till att den finns utgiven kan gå så mycket snabbare idag vilket är en spännande möjlighet.  

Varför behövs skivbolag idag när alla kan lägga upp sin egen musik på streamingtjänster?
– Jag vet inte. Jag är först och främst musiker. Efter det är jag producent. Och i sista hand har det slumpat sig att jag startat ett skivbolag för att det fanns musik som bara var tvungen att bli hörd. Men kanske att ett skivbolag behövs för saker som musikern inte kan, vill eller hinner göra. Och när skivbolaget besitter kunskaper som ger musikern extra möjligheter. Alla som gör fantastisk musik är ju inte nödvändigtvis intresserade av att samtidigt jobba med allt det andra, som sociala medier, sprida sin musik, etablera kontakter, bokföring etc etc.

– Men visst är det så att alla inte behöver skivbolag idag. Och vissa som har kanske skulle kunna klara sig lika bra utan. Dock finns det fortfarande vissa skivbolag som inspirerar och kan fungera antingen som en garant för kvalitativ musik eller som en folkbildningskälla.



Karl-Jonas Winqvist, Sing a Song Fighter

– Något som är bra med musik är att man både kan ge ut den själv, och att det finns många småbolag man kan höra av sig till. Man måste inte släppa sin musik på ett stort skivbolag, säger Shida Shahabi vars debutalbum Homes fick stöd för musikutgivning från Kulturrådet genom skivbolaget Sing a Song Fighter. 

– Tänk inte för mycket på vad alla andra gör. Tänk inte för mycket på det yttre, utan på det som är inspirerande för dig. Försök att hitta en plats där musik känns genuint kul att hålla på med.

Hur föddes idén till Homes?
– Tanken var inte att göra en solopianoskiva. Det blev bara så. Med min bakgrund som konststuderande har det tidigare varit mycket komplexa processer som jag nu i senare hand insett att jag inte trivts så bra med. Det är lätt att börja arbeta med många lager för att det inte känns ”tillräckligt”.

– Det kan kännas sårbart och läskigt att hålla sig till några få element. Så den roligaste utmaningen med Homes var att skriva så enkelt som möjligt. Det blev temat genom hela arbetet, som ett ställningstagande mest för min egen skull.